Aanklacht wegens schending van het comitéverbod
BUX is een online makelaar / beleggingsmaatschappij waar consumenten zelf kunnen investeren, zonder advies of vermogensbeheer (alleen uitvoering). Om nieuwe klanten aan te trekken, maakte Buux gebruik van een” saffiliate” initiatief en een “vriend” programma. Finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten kregen een vergoeding voor de toepassing van potentiële nieuwe klanten. Voor de aanvraagkosten zijn in strijd met het verbod van het comité.
AUX betaalde fin influencers om gebruikers te sturen
De beperkingen op inbedrijfstelling verzekeren dat beleggingsondernemingen gebruikersbelangen in het centrum plaatsen. De beperkingen verhinderen dat gebruikers worden gestuurd op een manier die niet in hun belang is als gevolg van economische kansen. In dit geval heeft Buux o.a. fin bloggers ingeschakeld. Zij ontvingen een kostprijs per gelovige die stappen had gezet in het registratieproces voor het openen van een investeringsrekening. Hiermee had de finfluencer een financieel belang om zo veel mogelijk fans te gebruiken voor BUX. De aandacht van de potentiële koper werd nooit getoond.
Jos Heuvelman (producent AFM):” De belangen van de consument moeten altijd centraal staan bij beleggingsondernemingen. Daarom is het niet geschikt om de toepassing vergoedingen aan staartinfluencers te besteden. Voor financiële prikkels zijn ongewenst en slecht voor het vertrouwen in de sector. ‘
De overtredingen zijn nu beëindigd.
De AFM heeft er eerder direct op gewezen om bedrijven te kopen dat het commissieverbod zelfs van toepassing is op het betalen aan staartinfluencers. Buux hield zich hier niet aan. Op 21 april 2023 beëindigde Bux het vorige besluit.
U kunt de volledige bepaling hieronder downloaden in PDF-formaat.
Uit dit persbericht blijkt niet of er een kwestie of beroep tegen de beslissing is ingediend. Hieronder kunt u de huidige situatie lezen.