Santander Consumer Finance krijgt boete van €3,7 mln wegens opnieuw onverantwoorde kredietverstrekking

Onverantwoorde kredietverstrekking kan consumenten in problemen brengen

De AFM heeft marktbreed onderzoek gedaan naar verantwoorde kredietverstrekking, waarbij per aanbieder 10 dossiers tegen het licht zijn gehouden. Hieruit blijkt dat SCF bij 4 van de 10 onderzochte dossiers te weinig informatie inwon over de financiële positie van klanten en bij 5 van de 10 onverantwoord krediet heeft verstrekt. Deze overtredingen zijn grotendeels terug te voeren op het beleid en de processen van SCF. Jos Heuvelman, bestuurder AFM: “Dit is ernstig, omdat SCF structureel tekortschoot in de naleving van een van de belangrijkste verplichtingen ten opzichte van haar klanten. Want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen.”

SCF voldeed niet aan regels tegen overkreditering

Een aanbieder van krediet heeft de verplichting om informatie in te winnen over de financiële positie van de klant, voordat een overeenkomst wordt aangegaan. Als blijkt dat het krediet onverantwoord is, mag het niet worden verstrekt. Specifiek voor consumptief krediet is deze open norm door de sector nader ingevuld in de ‘’. SCF heeft zich gecommitteerd aan deze regels, maar op een aantal belangrijke punten niet goed toegepast. De AFM beschouwt deze leennormenmethodiek als een minimale invulling van de kredietregels.

Potentiële verstoring gelijk speelveld kredietaanbieders

Wanneer kredietaanbieders zich niet aan de regels houden worden niet alleen de belangen van consumenten geschaad, maar kan ook het gelijk speelveld op de kredietmarkt worden verstoord. Ondernemingen die zich niet houden aan de voorwaarden voor verantwoorde kredietverstrekking, kunnen ten onrechte een grotere markt bedienen en oneigenlijk voordeel behalen.

SCF verbetert het kredietacceptatieproces

SCF is bezig om maatregelen te treffen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook heeft SCF een deel van de consumenten gecompenseerd die mogelijk een te hoog krediet hebben gekregen.

Het volledige besluit kunt u . Uit dit persbericht blijkt niet of er bezwaar of beroep tegen de maatregel is ingesteld. Hier kunt u de  raadplegen.

Bij vragen kunnen consumenten contact opnemen met het  van de AFM: 0800-5400 540 (gratis). .

Plaats een reactie